Leveransvillkor gällande Kakeldaxgruppens e-handel

Kakeldaxgruppen tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste du vara 18 år gammal och myndig eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

Beställning
Beställningar som görs via kakeldaxgruppen.se besvaras med en orderbekräftelse som skickas ut via mejl. Beställningen är bindande från Kakeldaxgruppens sida först efter att orderbekräftelse skickats från oss och tagits emot av dig som kund. Kakeldaxgruppen förbehåller sig rätten att neka en kund köp.

Om ni behöver ändra eller avbeställa er order måste ni kontakta oss omedelbart. Ni når oss på info [at] kakeldaxgruppen.se eller telefonnummer 031-719 78 99 vardagar 10:00 - 16:00.

Kakeldaxgruppen tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars ångerrätt med full återbetalning, utan speciell anledning. Om det uppstår en kostnad för oss vid avbokningen kommer den att debiteras köparen av materialet. Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som är hemtagna till en specifik kund. Har beställningsvaran lastats eller producerats hos tillverkaren kan inte beställningen avbokas/makuleras.

Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25 %, och i svenska kronor. Kakeldaxgruppen reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar vi inte kan råda över. Vi friskriver oss även från den mänskliga faktorn gällande felaktig prissättning. I sådana fall, om nödvändigt, kontaktar vi er innan ordern verkställs. Genom beställningen accepterar du dessa villkor.

Det tillkommer en fraktkostnad på 399 kronor (inkl. moms) på alla beställningar av keramik eller annat gods som levereras på pall.

På kampanjvaror av keramik eller annat gods som levereras på pall tillkommer en fraktkostnad på 799 kronor (inkl. moms).

För övriga produkter (badrumsinredning, vvs-artiklar, värmegolv, provplattor m.m.) tillkommer en anpassad fraktkostnad mellan 49 - 199 kr.

Fraktkostnaden kan ni se i er varukorg innan ni godkänner köpet.

Leverans
Normal leveranstid för lagervaror är 3-5 arbetsdagar och för beställningsvaror 3-4 veckor. Avvikelser kan förekomma men i dessa fall blir du kontaktad av oss.

Om möjligt skickas er beställning direkt till angiven adress. Vid större emballage, till exempel provplattor, används DB Schenker Collect och försändelsen kan hämtas på ditt närmsta utlämningsställe. Om inte ni hämtar er leverans inom angiven tidsram hos ombudet kan ni bli debiterad en returkostnad.

För leverans av större beställningar används DB Schenker Pall. Leveransen sker vanligtvis efter 2-5 dagar efter att godset skickats från vårt lager och enligt DB Schenkers leveransvillkor. När godset anlänt till närmsta terminal kommer DB Schenker att kontakta dig för att bestämma en tid för utkörning. Om ni inte har möjlighet att ta emot godset inom de närmsta dagarna från att ni blir kontaktade av DB Schenker kan det uppstå en kostnad som ni kommer att debiteras för på grund av att leveransen senareläggs. Önskar ni leverans en speciell dag, kontakta vår kundtjänst så försöker vi anpassa leveransen till denna leveransdag.

Vi erbjuder hemleverans för gods på pall. Tjänsten gäller bara transport till tomtgräns eller portuppgång och hjälp med att bära in materialet ingår inte, om inte annat överenskommits vid köpet. Transporten aviseras före till uppgivet telefonnummer och mottagare måste finnas på plats vid överrenskommen tid. Ifall vägen till angiven adress inte är farbar, för de stora lastbilar som krävs för att lossa tungt gods på pall, får en överrenskommelse ske mellan kund och transportör om att motta godset så nära angiven adress som möjligt. Alternativt hämta ut godset på transportörens närmsta terminal. Eventuella extra kostnader på grund av väntetid, inte farbar väg, båttider etc. debiteras köparen. Leverans sker enligt transportörens gällande transportvillkor.

Om ni av någon anledning skulle behöva ändra den angivna adressen eller mottagaren för leveransen, kontakta oss så snart som möjligt. Fraktbolagen tar oftast ut en avgift för att adressändra under pågående transport, vilken ni kan komma att debiteras för ifall adressändringen anmälts för sent.

Tänk på att inte lösa ut paket eller ta emot gods på pall med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i så fall en reklamation till DB Schenker direkt och be dem skicka tillbaka leveransen till Kakeldaxgruppen. Notera anledningen till returen på fraktsedeln, exempelvis trasigt gods, samt signera fraktsedeln. Ta sedan kontakt med oss genom att skicka ett mejl till info [at] kakeldaxgruppen.se eller ring oss på 031-719 78 99 för att informera om reklamationen.

Boka inte montör förrän materialet finns på plats och är kontrollerat. Eventuella leveranstider som ges är preliminära och beroende av materialtillgång, transporter och godshantering. Tiderna kan ändras på grund av detta eller force majeure. Vi tar inte ansvar för förseningar beroende av tredje part.

Leveransförsening
Om en leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köpet vid en ”omfattande leveransförsening”. Vad som anses som omfattande regleras i konsumentköplagen.

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Kakeldaxgruppen förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening som ligger utanför vår kontroll. Kakeldaxgruppen kan inte hållas ansvarig för hos leverantören slutsåld eller utgången produkt.

På grund av gällande situation av coronaviruset (SARS-CoV-2) påminner vi om Kakeldax allmänna sälj- och leveransbestämmelser, 200217, där det framgår att Kakeldax är fråntagen ansvaret för eventuella försenade leveranser eller indirekt förlust som gäller under force majeure. Att förhindra epidemier omfattas av nämnda force majeure-bestämmelser.

På grund av kriget i Ukraina påminner vi om Kakeldax allmänna sälj- och leveransbestämmelser, 200217, där det framgår att Kakeldax är fråntagen ansvaret för eventuella försenade leveranser eller indirekt förlust som gäller under force majeure. Kriget i Ukraina omfattas av nämnda force majeure-bestämmelser.

Keramik och övriga produkter
Nyanser, färger och storlekar på keramik (kakel, klinker, granitkeramik och mosaik) kan skifta mellan visade prover och levererat material på grund av olika produktionsstillfällen. Levererade plattor kan därför avvika från visade prover avseende färg och nyans. Samma gäller också för olika storlekar i samma serie och kulör. Keramiken vi levererar är alltid av första sortering och är alltid från en och samma batch (produktionstillfälle). Om plattor i olika storlekar eller färger monteras ihop måste detta anges vid beställningen så att materialet levereras i samma caliber.

Våra producenter förbehåller sig rätten att ändra i produkterna utan föregående avisering.

Innan montering sker skall materialet kontrolleras så att monteringen kan göras utan problem. Kontrollera antal, nyanser, storlekar och eventuella synliga skador omgående vid mottagandet. Skada som inte är synlig vid mottagandet skall anmälas senast 7 dagar efter mottagandet. Dokumentera och fotografera skadan så mycket som möjligt. Samtliga i kedjan har räddningsplikt, alla har skyldighet att begränsa skada när så är möjligt. Reklamation efter montering godkänns inte. Är materialet monterat är det också godkänt av beställare eller montör utan avvikelser.

Betalning
Kakeldaxgruppen erbjuder säkra betalningar i samarbete med Avarda som är en del av TF Bank AB.

Kontokort
Välj att betala med ett debet- eller kreditkort från Visa eller MasterCard. Du skickas vidare till Nets för att slutföra din betalning. Nets uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) och innehar SSL-certifikat. Din betalning är vidare skyddad av 3D Secure, en säkerhetslösning framtagen av Visa och Mastercard. Kakeldaxgruppen har inte tillgång till information om ditt kort eller bank.

Swish
Vi erbjuder Swish-betalning via Kakeldaxgruppen.se. Är du ansluten till Swish så har du möjlighet att genomföra betalningar som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bank- eller kreditkort.

Faktura

  • Få alltid hem varan innan du betalar.
  • Fakturan skickas via e-post.
  • Fakturaavgift 0 kr - 30 dagar.
  • Fakturan kan även delbetalas.

Vi erbjuder faktura i samarbete med Avarda som är en del av TF Bank AB. Vid köptillfället görs en sedvanlig kreditbedömning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få hem en kopia av kreditupplysningen per post. Kreditgivare är TF Bank AB. Om ansökan inte skulle bli godkänd kan du enkelt välja ett annat betalningsalternativ. Fakturan skickas till dig via e-post. Skulle betalningen ej vara bokförd hos oss på förfallodagen tillkommer lagstadgad påminnelseavgift, för närvarande 60 kr. Du kan välja att betala hela fakturabeloppet på en gång eller ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar, då läggs ditt köp över på ett Konto. Det lägsta beloppet att delbetala står angivet på fakturan. När du ansöker om att byta till Konto är årsräntan 19,90 % och den månatliga aviseringsavgiften 39 kr, vilket motsvarar en effektiv ränta på 30,79 %.

För fullständiga villkor klicka på denna länk.

Delbetalning

  • Få alltid hem varan innan du betalar.
  • Delbetala upp till 36 månader.
  • Betala i slutet av nästkommande månad.
  • Ingen uppläggningsavgift.
  • Aviseringsavgift på 39 kr (oavsett antal köp under månaden).
  • Årsränta 19,90 %, effektivt årsränta 30,79 %.
  • Du väljer själv hur mycket du vill betala varje månad, dock minst 70 kr/månad.

Vi erbjuder delbetalning med Konto i samarbete med Avarda som är en del av TF Bank AB. Vid köptillfället görs en sedvanlig kreditbedömning, som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är TF Bank AB. Om ansökan inte skulle bli godkänd kan du enkelt välja ett annat betalningsalternativ. Kontobesked mailas i mitten på varje månad, med en aviseringsavgift på för närvarande 35 kr. Betalning ska vara oss tillhanda i slutet på varje månad.

Exempel: Kreditbelopp 10 000 kr, 12 månaders återbetalningstid, 35 kr aviseringsavgift/månad samt en årsränta på 19,90 % resulterar i en betalning på 961 kr/mån. Det totala kreditbeloppet blir 11 530 kr och den effektiva räntan 30,79 %. Kreditbeloppet kan när som helst betalas av till fullo, utan tillkommande kostnader.

För fullständiga villkor klicka på denna länk.

Returer
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar i vår webbshop. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varorna. Kontakta alltid vår kundtjänst via mejl info [at] kakeldaxgruppen.se eller per telefon 031-719 78 99 om du vill utnyttja din ångerrätt. Varorna ska returneras till oss inom 14 dagar från det tillfället ni meddelat att ni vill ångra ert köp.

Du som kund står själv för kostnaden för returfrakten under ångerrättsperioden. Varan ska returneras i oförändrat skick och i originalemballaget. Bifoga denna ångerblankett med de returnerade varorna. Kakeldaxgruppen förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas eller vara skadat.

Varorna ska skickas till Kakeldax i Sverige AB, Trankärrsgatan 11, 425 37 Hisings Kärra.

Ett annat alternativ är att ni lämnar in varorna ni vill returnera till någon av våra egna butiker så sköter vi returfrakten kostnadsfritt. I samband med att ni lämnar in och returnerar varorna behöver ni uppvisa en godkänd returblankett som ni fått från vår kundtjänst. Kontakta alltid vår kundtjänst via mejl info [at] kakeldaxgruppen.se eller per telefon 031-719 78 99 om du vill returnera varor.

Efter att vi har mottagit och kontrollerat varorna återför vi aktuellt belopp med samma betalningsmetod som användes vid köpet. Återbetalningen sker i regel inom 14 dagar från tillfället ni meddelat att ni vill utnyttja er ångerrätt, förutsatt att vi mottagit de returnerade varorna inom denna tidsfrist.

Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som är hemtagna till en specifik kund.

Reklamation
Kakeldaxgruppen tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Reklamationer efter montering accepteras inte, det åligger dig som köpare att kontrollera produkterna före montering.

Kakel, klinker, granitkeramik och mosaik är naturmaterial och det kan förekomma färg- och nyansskiftningar samt storleksvariationer mellan olika produktionstillfällen. Där av kan levererat material avvika från tidigare visade prover. Dessa avvikelser är i sig ingen grund för reklamation eller fel i varan. Innan monteringen åligger det köpare eller beställare och entreprenör att kontrollera att rätt material levererats samt att det inte finns några skador på godset.

Allmänna bestämmelser för byggnadsmaterial enligt ABM07 eller konsumentköplagen gäller med tillägg enligt Kakelföreningens (KAF:s) leveranstillägg; ”att ansvarsbegränsningar i punkt 24 gäller samtliga kostnader i samband med utbyte/reparation på grund av fel i godset. Kakel och klinker är naturmaterial och avvikelser i färg och form kan förekomma”.

Kakeldaxgruppen följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Kunden har 3 års reklamationsrätt om produkten skulle avvika ifrån vad som kan anses vara normalt slitage eller vad som kan förväntas hända med kakel, klinker, mosaik eller natursten enligt Byggkeramikrådet. Observera att detta endast gäller materialet och inte kostnader för montering eftersom Kakeldaxgruppen inte utför monteringar.

Kontakta alltid vår kundtjänst via mejl info [at] kakeldaxgruppen.se eller per telefon 031-719 78 99 inom om du vill reklamera en vara. Ni kan även vända ert klagomål direkt till Kakeldax i Sverige AB, Trankärrsgatan 11, 425 37 Hisings Kärra.

Reklamerade varor ska skickas till Kakeldax i Sverige AB, Trankärrsgatan 11, 425 37 Hisings Kärra. Vid returfrakt i samband med reklamation står Kakeldaxgruppen för kostnaden.

Tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Kakeldax i Sverige AB (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag. Adress till ARN är: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm.

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.

Outlösta leveranser
Ej uthämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig 150 kr som ersättning för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift.

Om ni inte har möjlighet att ta emot gods på pall enligt DB Schenkers leveransvillkor och godset blir ståendes på terminalen eller returneras till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig 1300 kr som ersättning för detta.

Säkerhet
Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser. Vi ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med vår integritetspolicy och GDPR.

Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är så kallade sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt på hemsidan utan att ha cookies aktiverat.

 

Välkommen till någon av våra butiker: Stigs kakel, Kakeldax och Kakelcentralen - Med tillhörande Proffsbutiker

PriceRunner Köpskydd