Villkor för e-handel

Kakeldaxgruppen tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste du vara 18 år gammal och myndig eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

Beställning
Beställningar som görs via kakeldaxgruppen.se besvaras med en orderbekräftelse som skickas ut via mejl. Beställningen är bindande från Kakeldaxgruppens sida först efter att orderbekräftelse skickats från oss och tagits emot av dig som kund. Kakeldaxgruppen förbehåller sig rätten att neka en kund köp.

Om ni behöver ändra eller avbeställa er order måste ni kontakta oss omedelbart. Ni når oss på info [at] kakeldaxgruppen.se eller telefonnummer 031-719 78 99.

Kakeldaxgruppen tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars ångerrätt med full återbetalning, utan speciell anledning. Om det uppstår en kostnad för oss vid avbokningen kommer den att debiteras köparen av materialet. Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som är hemtagna till en specifik kund. Har beställningsvaran lastats eller producerats hos tillverkaren kan inte beställningen avbokas/makuleras.

Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25 %, och i svenska kronor. Kakeldaxgruppen reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar vi inte kan råda över. Vi friskriver oss även från den mänskliga faktorn gällande felaktig prissättning. I sådana fall, om nödvändigt, kontaktar vi er innan ordern verkställs. Genom beställningen accepterar du dessa villkor.

Vid köp för 3500 kronor eller mer står Kakeldaxgruppen för fraktkostnaden. Ett undantagsfall är keramikplattor i formatet 120x120 cm eller större (s.k. XL-plattor). Dessa plattor kräver specialemballage och innebär ökad fraktkostnad för oss, där av tillkommer det en fast fraktkostnad på 1500 kronor på er beställning oavsett mängd.

Vid köp under 3500 kronor tillkommer en fraktkostnad på 399 kronor (inkl. moms) på alla beställningar av keramik eller annat gods som levereras på pall.

För övriga produkter (badrumsinredning, vvs-artiklar, värmegolv, provplattor m.m.) tillkommer en anpassad fraktkostnad mellan 49 - 199 kr.

Alla eventuella fraktkostnader kan ni se i er varukorg innan ni godkänner köpet.

Leverans
Normal leveranstid för lagervaror är 3-5 arbetsdagar och för beställningsvaror 2-3 veckor. Avvikelser kan förekomma men i dessa fall blir du kontaktad av oss.

Om möjligt skickas er beställning via brev direkt till angiven adress. Vid större emballage används DB Schenker Collect och försändelsen kan hämtas på ditt närmsta utlämningsställe.

För leverans av större beställningar används DB Schenker Pall. Leveransen sker vanligtvis efter 2-5 dagar efter att godset skickats från vårt lager och enligt DB Schenkers leveransvillkor. När godset anlänt till närmsta terminal kommer DB Schenker att kontakta dig för att bestämma en tid för utkörning. Om ni inte har möjlighet att ta emot godset inom de närmsta dagarna från att ni blir kontaktade av DB Schenker kan det uppstå en kostnad som ni kommer att debiteras för på grund av att leveransen senareläggs. Önskar ni leverans en speciell dag, kontakta vår kundtjänst så försöker vi anpassa leveransen till denna leveransdag.

Vi erbjuder hemleverans för gods på pall. Tjänsten gäller bara transport till tomtgräns eller portuppgång och hjälp med att bära in materialet ingår inte, om inte annat överenskommits vid köpet. Transporten aviseras före till uppgivet telefonnummer och mottagare måste finnas på plats vid överrenskommen tid. Ifall vägen till angiven adress inte är farbar, för de stora lastbilar som krävs för att lossa tungt gods på pall, får en överrenskommelse ske mellan kund och transportör om att motta godset så nära angiven adress som möjligt. Alternativt hämta ut godset på transportörens närmsta terminal. Eventuella extra kostnader på grund av väntetid, inte farbar väg, båttider etc. debiteras köparen. Leverans sker enligt transportörens gällande transportvillkor.

Om ni av någon anledning skulle behöva ändra den angivna adressen eller mottagaren för leveransen, kontakta oss så snart som möjligt. Fraktbolagen tar oftast ut en avgift för att adressändra under pågående transport, vilken ni kan komma att debiteras för ifall adressändringen anmälts för sent.

Tänk på att inte lösa ut paket eller ta emot gods på pall med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i så fall en reklamation till DB Schenker direkt och be dem skicka tillbaka leveransen till Kakeldaxgruppen. Notera anledningen till returen på fraktsedeln, exempelvis trasigt gods, samt signera fraktsedeln. Ta sedan kontakt med oss genom att skicka ett mejl till info [at] kakeldaxgruppen.se eller ring oss på 031-719 78 99 för att informera om reklamationen.

Boka inte montör förrän materialet finns på plats och är kontrollerat. Eventuella leveranstider som ges är preliminära och beroende av materialtillgång, transporter och godshantering. Tiderna kan ändras på grund av detta eller force majeure. Vi tar inte ansvar för förseningar beroende av tredje part.

Leveransförsening
Om en leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köpet vid en ”omfattande leveransförsening”. Vad som anses som omfattande regleras i konsumentköplagen.

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Kakeldaxgruppen förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening som ligger utanför vår kontroll. Kakeldaxgruppen kan inte hållas ansvarig för hos leverantören slutsåld eller utgången produkt.

Keramik och övriga produkter
Nyanser, färger och storlekar på keramik (kakel, klinker, granitkeramik och mosaik) kan skifta mellan visade prover och levererat material på grund av olika produktionsstillfällen. Levererade plattor kan därför avvika från visade prover avseende färg och nyans. Samma gäller också för olika storlekar i samma serie och kulör. Keramiken vi levererar är alltid av första sortering och är alltid från en och samma batch (produktionstillfälle).

Innan montering sker skall materialet kontrolleras så att monteringen kan göras utan problem. Kontrollera antal, nyanser, storlekar och eventuella synliga skador omgående vid mottagandet. Skada som inte är synlig vid mottagandet skall anmälas senast 7 dagar efter mottagandet. Dokumentera och fotografera skadan så mycket som möjligt. Samtliga i kedjan har räddningsplikt, alla har skyldighet att begränsa skada när så är möjligt. Reklamation efter montering godkänns inte. Är materialet monterat är det också godkänt av beställare eller montör utan avvikelser.

Betalning
Du kan välja mellan att betala direkt med kort eller att få hem en faktura. Vi accepterar Visa och Mastercard. Väljer du faktura används Collector och du betalar inom 30 dagar. En fakturaavgift på 29 kronor tillkommer.

(Kortbetalning sker via en krypterad koppling till DIBS betalväxel. Både DIBS och Collector uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat.)

Returer
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar i vår webbshop. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot varorna. Kontakta alltid vår kundtjänst via mejl info [at] kakeldaxgruppen.se eller per telefon 031-719 78 99 om du vill utnyttja din ångerrätt.

Du som kund står själv för kostnaden för returfrakten under ångerrättsperioden. Varan ska returneras i oförändrat skick och i originalemballaget. Bifoga denna ångerblankett med de returnerade varorna. Kakeldaxgruppen förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas eller vara skadat.

Ett annat alternativ är att ni lämnar in varorna ni vill returnera till någon av våra egna butiker så sköter vi returfrakten kostnadsfritt. I samband med att ni lämnar in och returnerar varorna behöver ni uppvisa en godkänd returblankett som ni fått från vår kundtjänst.

Efter att vi har mottagit och kontrollerat varorna återför vi aktuellt belopp med samma betalningsmetod som användes vid köpet inom 30 dagar.

Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som är hemtagna till en specifik kund.

Reklamation
Kakeldaxgruppen tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Reklamationer efter montering accepteras inte, det åligger dig som köpare att kontrollera produkterna före montering.

Kakel, klinker, granitkeramik och mosaik är naturmaterial och det kan förekomma färg- och nyansskiftningar samt storleksvariationer mellan olika produktionstillfällen. Där av kan levererat material avvika från tidigare visade prover. Dessa avvikelser är i sig ingen grund för reklamation eller fel i varan. Innan monteringen åligger det köpare eller beställare och entreprenör att kontrollera att rätt material levererats samt att det inte finns några skador på godset.

Allmänna bestämmelser för byggnadsmaterial enligt ABM07 eller konsumentköplagen gäller med tillägg enligt Kakelföreningens (KAF:s) leveranstillägg; ”att ansvarsbegränsningar i punkt 24 gäller samtliga kostnader i samband med utbyte/reparation på grund av fel i godset. Kakel och klinker är naturmaterial och avvikelser i färg och form kan förekomma”.

Kakeldaxgruppen följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Kunden har 3 års reklamationsrätt om produkten skulle avvika ifrån vad som kan anses vara normalt slitage eller vad som kan förväntas hända med kakel, klinker, mosaik eller natursten enligt Byggkeramikrådet. Observera att detta endast gäller materialet och inte kostnader för montering eftersom Kakeldaxgruppen inte utför monteringar.

Vid returfrakt i samband med reklamation står Kakeldaxgruppen för kostnaden.

Outlösta leveranser
Ej uthämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig 150 kr som ersättning för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift.

Om ni inte har möjlighet att ta emot gods på pall enligt DB Schenkers leveransvillkor och godset blir ståendes på terminalen eller returneras till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig 1300 kr som ersättning för detta.

Säkerhet
Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser. Vi ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med vår integritetspolicy och GDPR.

Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är så kallade sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt på hemsidan utan att ha cookies aktiverat.

 

Välkommen till någon av våra butiker: Stigs kakel, Kakeldax och Kakelcentralen - Med tillhörande Proffsbutiker

PriceRunner Köpskydd